Op zoek naar een bedrijfsruimte: wordt het huren of kopen?

237
Bedrijfsruimte-huren-kopen E&L Notarissen
⏰ Leestijd: 3 minuten

Als je als ondernemer op zoek gaat naar geschikte bedrijfsruimte, kom je voor de keuze te staan of je wilt gaan huren of kopen. Beide opties kennen zo hun eigen voor- en nadelen. Wij hebben er een aantal voor je op een rij gezet.

Snel schakelen?

Weet je nog niet goed hoe de zaken zich zullen ontwikkelen de komende tijd en welke eisen dat stelt aan jouw bedrijfsruimte? Met een huurpand kun je hier sneller op anticiperen dan met een pand dat jouw eigendom is. Je weet immers niet hoe snel je het pand van de hand kunt doen. Als snel kunnen schakelen belangrijk voor jou is, let dan wel goed op de opzegtermijn in het huurcontract. Bij een kooppand heb je meer flexibiliteit als het gaat om het inrichten of verbouwen van jouw bedrijfsruimte. Omdat het jouw eigendom is, kun je daar zelf over beslissen. Dit in tegenstelling tot een huurpand, waarbij meestal de verhuurder de regels bepaalt over inrichten en verbouwen. Heb je een relatief kleine bedrijfsruimte nodig, dan is het huuraanbod vaak groter dan bij koop. Dat geldt ook voor aantrekkelijke locaties: hier kan het vinden van een huurpand sneller gaan dan het vinden van een geschikt kooppand.

Duidelijkheid over financiën

Kies je voor huren, dan weet je precies waar je aan toe bent met je maandelijkse lasten. Bij een kooppand weet je ook wat je per maand aan rente en aflossing moet betalen, maar je krijgt eerst nog te maken met de kosten koper bij aanschaf van het pand. Ook moet je er rekening mee houden dat niet alle banken een bedrijfspand voor 100% financieren. In dat geval zul je eigen geld in moeten brengen. Vervolgens krijg je van doen met (soms onvoorziene) kosten voor onderhoud. Het is raadzaam om hier een bedrag voor opzij te zetten. Bij huur heb je hier allemaal geen omkijken naar. Het geld dat je hiermee uitspaart, kun je als huurder op een andere manier investeren in je bedrijf. Hier staat tegenover dat je, zo lang je bedrijfsruimte in waarde blijft stijgen, met een eigen pand vermogen opbouwt in je onderneming. Daarnaast kunnen, als de rente laag is, je maandelijkse lasten bij koop lager zijn dan bij huur.

Zo zit het fiscaal

De aanschaf van een bedrijfspand is een investering. Je hebt daarmee recht op de fiscale investeringsaftrek (deze aftrek geldt overigens alleen voor je pand en niet voor de grond waar het op staat). Bij de aankoop van een bedrijfsruimte betaal je 6% overdrachtsbelasting. Dit bedrag is niet aftrekbaar als kosten voor je onderneming. Je kunt de overdrachtsbelasting wel optellen bij de waarde van jouw bedrijfsruimte en hierop afschrijven.

Koop je een pand dat ouder is dan twee jaar, dan hoef je geen btw te betalen. Wel btw rekenen kan voor jou fiscaal aantrekkelijk zijn. Weet dat je de mogelijkheid hebt om – onder bepaalde voorwaarden – met de verkoper overeen te komen om wel btw te rekenen. Je regelt dit door samen met de verkoper een verzoek hiertoe in te dienen bij de belastinginspecteur of door vast te leggen in de notariële akte dat de levering van jouw bedrijfspand plaatsvindt met btw.

Bij een huurpand mag je alle kosten die jij voor de bedrijfsruimte maakt, zoals huur, energiekosten, verzekeringskosten, schoonmaakkosten en kosten voor de inrichting aftrekken van de opbrengsten van jouw onderneming. Over de huurprijs hoef je geen btw te betalen. Ook voor jou als huurder kan het voordelig zijn om wél btw te betalen. Onder bepaalde voorwaarden kun je btw-betaling overeenkomen met de verhuurder. Wij kijken graag samen met jou of huren of kopen in jouw geval aantrekkelijker is. Maak hiervoor een afspraak!